Kierunki Studiów
W czerwcu 1999 roku w Bolonii miało miejsce spotkanie ministrów edukacji z krajów Unii Europejskiej, Europy Środkowej i Wschodniej (biorących udział w programie SOCRATES), Komisji Europejskiej, organizacji międzynarodowych (UNESCO, OECD, Rady Europy), przedstawicieli szkół wyższych, a także stowarzyszeń nauczycieli akademickich i studentów, które zakończyło się podpisaniem tzw. Wspólnej Deklaracji Europejskich Ministrów Edukacji. Na jej mocy w Polsce zostały wprowadzone założenia Deklaracji Bolońskiej, zgodnie z którą ma miejsce dalszy rozwój popularnych w państwach UE studiów dwustopniowych, czyli studiów kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata i studiów magisterskich, nazywanych również studiami uzupełniającymi.
Studia na zdecydowanej większości kierunków stały się więc dwustopniowe. Pierwszy stopień wiąże się z tym, że przez studenta musi zostać napisana praca licencjacka, natomiast ukończenie studiów drugiego stopnia jest równoznaczne z przygotowaniem i obronieniem pracy magisterskiej. Różnice pomiędzy oba pracami dyplomowymi sprowadzają się nie do konstrukcji, ale przede wszystkim do jej zawartości. Oznacza to, że praca magisterska jest bardziej zobowiązująca przy przechodzeniu z pierwszego do drugiego stopnia studiów. Oczywiście nie zabrania się, aby już w pracy dyplomowej kończącej pierwszy, trzyletni okres studiów, znajdowały się atrakcyjne i ponadprogramowe treści.
Praca licencjacka jest przygotowywana na koniec studiów pierwszego stopnia bądź w połowie dwustopniowych studiów magisterskich. Pozytywna recenzja pracy oraz zdanie egzaminu licencjackiego (dyplomowego) upoważnia do posługiwania się tytułem licencjata.
Podstawowe wymogi dotyczące pracy licencjackiej:
Pisana na zakończenie studiów pierwszego stopnia praca licencjacka może stanowić opracowanie o charakterze projektowym, projekcyjnym bądź analitycznym. Praca projektowa może dotyczyć np. projektu organizacji, systemu zarządzania, systemu ekonomicznego, systemu zasilania kapitałowego, systemu informacyjnego dla zarządzania, itp. Praca o charakterze projekcyjnym może zawierać np. plan marketingowy, biznesplan przedsięwzięcia, analizę rynku bądź diagnozę sytuacji. Z kolei opracowanie wyróżniające się charakterem analitycznym powinno zawierać rozwiązanie problemu praktycznego bądź badania empiryczne przeprowadzone w organizacjach lub przedsiębiorstwach, oparte na danych zebranych w konkretnych firmach, instytucjach, urzędach, itp.
Praca licencjacka powinna być napisana na temat, który nie wymaga przestudiowania bogatej literatury fachowej. Z kolei prace magisterskie zobowiązują do podjęcia tematów, które wymagają poznania, zrozumienia oraz wykorzystania literatury teoretycznej i naukowych metod do analizowania oraz oceny zgromadzonych informacji.
Warto podkreślić, że praca licencjacka powinna zawierać:
Praca magisterska jest przygotowywana na koniec studiów drugiego stopnia (magisterskich). Pozytywne recenzje pracy oraz zdanie egzaminu dyplomowego upoważnia do posługiwania się tytułem magistra. Wyjątki stanowią: kierunek lekarski, lekarsko-dentystyczny oraz weterynaria – absolwenci studiów na tych kierunkach nie piszą prac magisterskich.
Praca magisterska powinna zostać napisana w języku, w którym są prowadzone studia na danym kierunku. Oczywiście istnieje możliwość przygotowania opracowania w j. angielskim, niemieckim czy jakimkolwiek innym, ale w tym celu należy złożyć wniosek do Dziekana studiów z dołączonym uzasadnieniem oraz z pozytywną opinią promotora.
Wymagania techniczne, którym podlegają prace magisterskie (mogą one nieznacznie różnić się w zależności od uczelni i przyjętych przez nią wymogów formalnych):