W dzisiejszych czasach turystyka w różnym wymiarze ma coraz większe znaczenie dla społeczeństwa. Podróżujemy chętniej, więcej i dalej – samodzielnie lub z biurami podróży. Rośnie także zainteresowanie turystyką tematyczną: medyczną, kulinarną, kulturową i inną. Dlatego studia z nią związane to nie tylko wielka przygoda, ale również szansa na to, aby w ciekawy sposób realizować się zawodowo. Można je podjąć na Akademiach Wychowania Fizycznego, Uniwersytetach oraz uczelniach prywatnych. Turystyka to więc przede wszystkim kierunek dla miłośników podróżowania oraz poznawania ludzi, kultur i języków oraz lokalnych kuchni. Pozwala rozwijać swoją wiedzę o świecie oraz ogólną sprawność fizyczną.
Dlaczego warto studiować ten kierunek? M.in. dlatego, że zyskuje się wiedzę z zakresu nauk:
A dzięki temu można podjąć pracę w zakresie turystyki i rekreacji, hotelarstwa i gastronomii.
Studiowanie Turystyki uczy ponadto organizacji różnych przedsięwzięć turystycznych z udziałem wielu instytucji i osób prywatnych. Sprzyja ona integracji w miastach oraz regionach i jest w zasadzie w różnym wymiarze nieodłącznym elementem życia.
Kończysz studia na Turystyce i zastanawiasz się co dalej? Oto kilka propozycji, jak możesz kształtować swoją przyszłość zawodowa:
Absolwentom Turystyki pracę zapewniają ponadto różnego rodzaju państwowe i prywatne przedsiębiorstwa oraz organizacje turystyczne. Mogą także ją znaleźć w urzędach gminy, powiatowych i wojewódzkich.
1. Franczyza w turystyce.
Praca omawiająca jeden z pomysłów na
uruchomienie własnej działalności gospodarczej, jakim jest franczyza w branży turystycznej.
To gotowa koncepcja biznesu, ciesząca się wielką popularnością zwłaszcza w zakresie
prowadzenia placówek gastronomicznych, biur podróży oraz firm sprzedających bilety lotnicze.
Polską zaczyna interesować się coraz szersze grono zagranicznych turystów, a potencjalni
kandydaci na przedsiębiorców mogą i wykorzystują umiejętnie tę szansę. Jak kształtuje się
obecnie rynek franczyzy turystycznej w Polsce? Jakie są preferencje turystów krajowych i jak
są na nie przygotowani polscy przedsiębiorcy?
2. Agroturystyka - możliwości rozwoju i finansowania tego typu działalności.
Praca opisująca w szerokim
spectrum agroturystykę, jako jedną z form rozwoju wielofunkcyjnego polskiej wsi.
Umożliwienie turystom wypoczynku w czynnych gospodarstwach rolnych szybko zyskało
popularność. Wielu rolników i innych osób postanowiło się przekwalifikować. Dofinansowanie
na tego typu działalność można otrzymać z różnych źródeł (w tym ze środków unijnych). Jaka
przyszłość czeka agroturystykę? Ile aktualnie jest gospodarstw świadczących usługi
turystyczne (dane m.in. Polska Izby Turystycznej i GUS) i jak dużo osób skorzystało do tej
pory z tej oferty?
3. Na czym polega turystyka szkolna uczniów niepełnosprawnych
intelektualnie?
W pracy omówiona zostanie turystyka szkolna uczniów
niepełnosprawnych intelektualnie. Jak wygląda organizacja szkolnych wycieczek (poznanie celu
i trasy wycieczki lub ich określenie, sprawdzenie trasy i ocena jej pod względem dostępności
dla uczestników wycieczki)? Jakie warunki muszą zostać spełnione (m.in. względy
bezpieczeństwa)? W jaki sposób przekazywana jest wiedza uczestnikom wycieczki? Jakie miejsca
najczęściej odwiedzają w ramach wycieczek szkolnych uczniowie niepełnosprawni
intelektualnie? Jaka jest dla nich oferta w tym zakresie?
4. Bieganie – najpopularniejsza forma aktywności ruchowej.
Praca
poświęcona najpopularniejszej formie aktywności ruchowej ostatnich lat – bieganiu. Skąd
wziął się ten fenomen mody na bieganie? Czy biegać może rzeczywiście każdy? Kto uprawia ten
sport na własną rękę, a kto pod okiem instruktora? W jaki sposób motywują się osoby
biegające (,,każdy to robi”, ,,wypada” uprawiać jakiś sport)? Czy biegają dla siebie, dla
mody, a może po to, aby docelowo wziąć udział w jakimś maratonie? Jakie korzyści i jakie
negatywne skutki pociąga za sobą ta dyscyplina sportowa? Elementem pracy będzie ankieta
przeprowadzona na wybranej grupie osób w różnym wieku.
5. Szlaki jeździeckie w regionie X.
Praca skupiająca się na formie
rekreacji ruchowej, jaką jest jeździectwo. W jaki sposób wytycza się szlaki konne? Kto to
robi? Gdzie jest ich najwięcej w Polsce? Jakie przepisy regulują możliwość ich stworzenia?
Czy i jakie koszty ponosi się w związku z utworzeniem szlaku? Czy ich użytkowanie wpływa
negatywnie na las? Jaki jest cel ich tworzenia? Czy w przypadku regionu X ułatwia to jego
promocję i podnosi atrakcyjność tego obszaru, a także przedłuża sezon turystyczny? Jak
wygląda promocja szlaków jeździeckich w regionie X oraz jaki jest odzew turystyczny?
6. Rozwój turystyki kulinarnej.
Praca omawiająca trend na rynku usług
turystycznych, jakim jest turystyka kulinarna. Czym jest to zjawisko (definicja, historia)?
Do kogo jest adresowana? Co się wiąże z turystyką kulinarną (szlaki kulinarne, pakiety
turystyki gastronomicznej, muzea kulinarne). W jakich państwach najdynamiczniej się rozwija
i jakie czynniki mają na to największy wpływ? Jak w Polsce kształtuje się turystyka
kulinarna? Jakie są możliwości jej rozwoju? Praca wzbogacona danymi m.in. z Polskiego
Stowarzyszenia Turystyki Kulinarnej.
7. Potencjał turystyczny powiatu X.
Praca opisująca potencjał
turystyczny powiatu X. Jaką ofertę może zaproponować polskim i zagranicznym turystom (walory
turystyczne, zagospodarowanie turystyczne obszaru, infrastruktura)? Analiza mocnych i
słabych stron. W jaki sposób promuje swój potencjał turystyczny (kreowanie wizerunku,
markowe produkty)? Czego szukają odwiedzający powiat turyści? Czy potencjał turystyczny może
być produktem turystycznym regionu? Rola samorządu lokalnego w procesie kreowania i promocji
potencjału turystycznego.
8. Hotele butikowe - nowy podmiot rynku hotelarsko-turystycznym.
Praca
poświęcona stosunkowo nowemu produktowi na rynku hotelarsko-turystycznym, jakim są hotele
butikowe. Ich otwarcie wymaga sporych nakładów finansowych, a oferta dedykowana jest raczej
zamożnym turystom. W pracy przedstawiona zostanie historia hoteli butikowych oraz miejsca, w
których można je znaleźć. Czym różnią od pięciogwiazdkowych obiektów (np. wyszukany wystrój,
miejsce)? Ile jest w Polsce takich hoteli i jak prosperują? Pod jakim względem hotel
butikowy może być bardziej konkurencyjny od innych tego typu miejsc?
9. Ruch turystyczny w wybranych parkach narodowych.
W pracy omówiony
zostanie rozwój turystyki w wybranych parkach narodowych. To forma czynnego wypoczynku,
połączona z elementami poznawczymi, umożliwiająca bezpośredni kontakt z naturą. Miejsca
takie jak parki narodowe i inne obszary chronione są masowo odwiedzanymi miejscami
turystycznymi. Kto najczęściej i o jakiej porze roku zagląda do nich? Jak kształtuje się ten
biznes dla instytucji zarządzających parkami? Jak wygląda zagospodarowanie turystyczne tych
obszarów (miejsca noclegowe punkty gastronomiczne, dodatkowe atrakcje)
10. Jak funkcjonuje turystyka zdrowotna?
Praca przedstawiająca coraz
większe zainteresowanie turystyką zdrowotną na przykładzie takich miejscowości jak m.in.:
Kołobrzeg, Ciechocinek oraz inne destynacje. To efekt przemian demograficznych i rosnącej
świadomości zdrowotnej. Czym jest turystyka zdrowotna, co jest jej głównym motywatorem? Jaką
ofertę mogą zaproponować placówki świadczące usługi turystyczne w tym obszarze? Skąd wziął
się fenomen obiektów typu SPA i Wellness? W jakim okresie najczęściej korzysta się z
turystyki zdrowotnej? Jakiej grupy społecznej głównie dotyczy? Jak turystyka zdrowotna w
Polsce wypada na tle krajów europejskich?